Czego nie można jeść w ciąży?

Ciąża to bardzo szczególny okres dla obojga rodziców. Uczucie szczęścia wiąże się jednak z ogromną odpowiedzialnością za zdrowie rozwojającego się w brzuchu mamy malucha. Niestety, wiele produktów spożywczych, stanowiących dotychczas stałą część diety przyszłej mamy, musi zostać ograniczona, tudzież wyeliminowana całkowicie. Wszystko po to, by zapewnić prawidłowy rozwój dziecka, ale również dobre samopoczucie mamy. A więc- czego nie wolno jeść w ciąży?
-Alkohol- podczas owych dziewięciu miesięcy najlepiej będzie całkowicie zrezygnować z picia napojów procentowych, ponieważ przez łożysko alkohol silnie oddziałuje na dziecko. Jego wrażliwy organizm nie jet w stanie bronić się przed szkodliwymi substancjami. Alkohol już w niewielkich ilościach może spowodować płodowy zespół alkoholowy, (FAS) którego efektami są opóźnienie rozwoju, niska masa urodzeniowa oraz nieprawidłowy rozwój mózgu i innych organów.
-Papierosy- wywołują zaburzenia sercowo-naczyniowe. Mogą doprowadzić do poronienia albo wcześniejszego porodu. Nie nal
-Surowe jajka/jajka na miękko- istnieje ryzyko, że zawierają bakterie sallmonelli, co może doprowadzić do groźnego zatrucia.
-Surowe mięso- może powodować toksoplazmozę i listeriozę, w wyniku których występuje uszkodzenie układu nerwowego dziecko oraz przedwczesny poród.
-Sery pleśniowe- mogą powodować listeriozę, szczególnie niebezpieczną dla ciężarnych kobiet.
-Dania „fast food”- są piekielnie niezdrowe, wysoko przetworzone oraz dostarczają jedynie pustych kalorii. Pełne po brzegi sztucznych wzmacniaczy smaków i aromatów. Nie zawierają praktycznie żadnych wartości odżywczych. Sprzyjają nadwadze i otyłości, zdecydowanie niewskazane w ciąży.
-Słodycze- zawierają mnóstwo cukru i sztucznych dodatków, dostarczają tylko i wyłącznie pustych kalorii. Nie należy ich spożywać w dużych ilościach, ewentualnie od czasu do czasu. W przypadku cukrzycy ciążowej trzeba je zupełnie wyeliminować z diety.
-Słodzone napoje gazowane- zawierają cukier, kofeinę, fosforany, konserwanty i sztuczne barwniki. Są naszprycowane chemią. Dostarczaja jedynie pustych kalorii bez żadnych wartości odżywczych. Przyczyniają się do nadmiernego przyrostu masy ciała.
W ciąży powinno się całkowicie wykluczyć z diety także:
*mleko niepasteryzowane i wszystkie przetwory z niego przygotowane;
*miękkie sery dojrzewające na bazie mleka niepasteryzowanego, sery pleśniowe, camembert, feta- mogą być źródłem listerii, bakterii powodującej ostre zatrucie pokarmowe;
*nieumyte warzywa;
*surowe ryby oraz te drapieżne, są one bowiem „skarbnicą” metali ciężkich;
*owoce morza mogą być źródłem bakterii chorobotwórczych oraz pasożytów;
*słodzki nie są zbadane pod kątem szkodliwość dla płodu;
*żywność wysokoprzetworzona (np. koncentraty zup, sosów, konserwy, ze względu na dużą ilość konserwantów w takich produktach)
Lista owych zakazanych produktów może i jest dość okazała, ale każda mama będzie skłonna na poświęcenie dla swojej pociechy, by móc urodzić i wychować zdrowe oraz szczęśliwe dziecko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *