Dieta antyrakowa

Z roku na rok zauważamy coraz większą zachorowalność na nowotwory wszelkiego rodzaju. Dlaczego tak jest? Czy wpływ ma na to środowisko, geny, dieta i stres? Jak możemy się obronić przed tym niewidzialnym i ciągle za mało poznanym wrogiem?

Chociaż ciągle trwają badania na przyczynami powstawania nowotworów, a naukowcy ciągle szukają właściwego antidotum na tę chorobę, to wzrasta świadomość ludzi na ten temat. Coraz więcej osób stara się żyć w taki sposób, by nie stworzyć chorobie warunków do rozwinięcia się. Mniej więcej wiemy, czego nie lubi rak i dzięki temu możemy zapobiegać nowotworom lub chociaż ograniczyć ryzyko ich powstania.

Za najważniejsze czynniki rakotwórcze onkolodzy uznają dym tytoniowy, stres, promienie ultrafioletowe, alkohol czy niektóre substancje chemiczne. Niewłaściwą dietę możemy również umieścić na tej liście. Z badań naukowców wynika, że dieta bogata w tłuszcze zwierzęce, sprzyja powstawaniu choroby. Tłuszcze zwierzęce z powodzeniem możemy zastąpić warzywami i owocami, które obniżają poziomy estrogenów, tym samym redukując ryzyko zachorowania na nowotwory.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Stare porzekadło sprawdzi się i w tym przypadku. Warto przyjrzeć się z bliska swojej diecie i wyeliminować z niej produkty wysokiego ryzyka (cukry, alkohol, papierosy, czerwone mięso), a w zamian wprowadzić rzeczy z poniższej listy. Nie tylko zminimalizujemy ryzyko zachorowania na raka, ale także wzmocnimy swój organizm i polepszymy samopoczucie.

W co więc warto zainwestować? Przede wszystkim owoce i warzywa. W zasadzie wszystko co wpadnie nam w ręce okaże się przydatne. Podzielmy je jednak kolorystycznie:

– Zielone warzywa (kapusta, sałata, jarmuż, szpinak) – zawierają dużą ilość związków glikozydowych, które aktywują enzymy odpowiedzialne za neutralizowanie czynników rakotwórczych.

– Czerwone warzywa i owoce (burak, wiśnie, czereśnie, pomidory) – likopen obecny w czerwonych owocach i warzywach odpowiada nie tylko za ich kolor, ale przede wszystkim za zapobieganie nowotworom (głównie prostaty, więc w czerwone przekąski powinni zainwestować mężczyźni)

– Pomarańczowe warzywa i owoce (pomarańcze, dynia, morela, brzoskwinia, marchewka) – grupa ta bogata jest w karotenoidy, znane ze swoich właściwości antyoksydacyjnych. Niwelują ryzyko nowotworów części ustnej, a także raka płuc i przełyku.

– Niebieskie warzywa i owoce (śliwka, bakłażan, borówki, winogrona) – antocyjany i fenole odpowiadają za niebieski lub granatowy kolor, ale ich rola jest o wiele ważniejsza, gdyż podobnie jak likopen neutralizują wolne rodniki, których występowanie zwiększa ryzyko wystąpienia raka.

– Białe i kremowe warzywa (chrzan, cykoria, soja, czosnek) – tutaj mamy do czynienia z różną zawartością składników odżywczych w zależności od produktu, np. cykoria i chrzan mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka żołądka o nawet 40%.

Jak widać ogólnodostępne warzywa i owoce, mogą w znaczący sposób przyczynić się do zapobiegania nowotworom, warto więc wprowadzić je na stałe do naszej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *