kasze

Kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, manna… znamy ich tyle, że głowa mała. Ale czy wiemy, jakie są cenne? Jeśli nie, poniżej przedstawione zostały wszystkie zdrowe kasze wraz z wartościami odżywczymi!

Rodzaje kasz

Kasze dzielą się na kasze pochodzące ze zbóż oraz te, które wytwarzane są z tzw. pseudo zbóż. Do kasz zbożowych należą:

– kasza jęczmienna,

– kasza jaglana, powstała z ziarna prosa,

– kasza kukurydziana,

– kasza manna, kuskus i bul gur, które powstały z ziarna pszenicy.

Do kasz z pseudo zbóż zaliczamy:

– kasza gryczana,

– amarantu,

– komosa ryżowa.

Kasze i ich wartości odżywcze

Kasza jęczmienna to doskonałe źródło błonnika, który fantastycznie wpływa na przemianę materii. Na kaszę jęczmienną powinny skusić się osoby z zaburzeniami lipidowymi oraz tym, którzy chcą schudnąć, ponieważ owa kasza zawiera w sobie beta-glukan, który ma zdolność wiązania kwasów żółciowych. Ponadto kasza jęczmienna zmniejsza wchłanianie cholesterolu. Niepolecana jest osobom z nietolerancją glutenu lub celiakią, gdyż zawiera gluten. Na rynku spotkać możemy kaszę jęczmienną pęczak (wypolerowane ziarno całe), wiejską (cięte, niepolerowane ziarno) oraz perłową (wypolerowane, cięte ziarno).

kasza gryczana

Kuskus i kasza manna są lekkostrawne. Świetnie sprawdzają się w diecie małych dzieci. Są znakomitym źródłem jodu. Dla sportowców polecana jest kasza kuskus, gdyż posiada niewiele błonnika pokarmowego, a ponadto ma sporo węglowodanów, które są niezbędne w posiłkach przedtreningowych. Kasza kuskus wytwarzana jest z mielonej pszenicy twardej z dodatkiem solonej wody, natomiast kasza manna to zysk z normalnej pszenicy.

Kasza jaglana jest bogactwem białka. Powinny na to zwrócić uwagę osoby, które przeszły na dietę wegańską i potrzebują innych źródeł białka w swojej diecie. Kasza jaglana zawiera także lecytynę, która wpływa rewelacyjnie na funkcjonowanie układu nerwowego i krwionośnego. Ma pozytywny wpływ na profil lipidowy, hamuje zlepianie się płytek krwi, dzięki czemu zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów żylnych. W kaszy jaglanej znajdziemy dużą ilość cynku, krzemu i żelaza. Polecana jest osobom, które mają problem z układem immunologicznym, gdyż kasza jaglana wspomaga układ odpornościowy.

Kasza bul gur ma niski indeks glikemiczny, a więc idealnie nadaje się dla osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej lub tych, którzy chcą schudnąć. Bulgur posiada dużo błonnika i białka. Jedzenie jej daje szybkie uczucie sytości, dzięki czemu łatwiej możemy kontrolować zjadane porcje. Kasza ta jest skarbnicą magnezu, potasu, żelaza i kwasu foliowego, czyli idealnie wkomponuje się w ciążową dietę.

Kasza kukurydziana polecana jest osobom uczulonym na gluten, ponieważ sama go nie posiada. Jest lekkostrawna, idealna dla osób z problemami jelitowymi.

Kasze są często wykorzystywane przez catering dietetyczny Poznań. Jeśli chcemy zamówić dobrą dietę pudełkową, wykorzystującą te niedrogie i bogate w wartości odżywcze składniki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here