Każdy uczeń w gimnazjum lub szkole średniej musi sobie poradzić z napisaniem pisemnej pracy na lekcjach języka polskiego. Niektórzy nie do końca dobrze sobie z tym radzą, dlatego odpowiednio wcześniej szukają rad wśród kolegów lub w Internecie, które pokażą im, jak napisać rozprawkę. Jest to zmora wielu uczniów, którzy nigdy nie czuli się dobrze, gdy mieli stworzyć dłuższą wypowiedź pisemną na dany temat. Całe szczęście, nic straconego, nawet największy umysł ścisły jest w stanie dobrze napisać rozprawkę, stosując kilka zasad, które są niezbędne do tego, by praca była uznana za prawidłową.
Po pierwsze, najlepiej jest uważnie przeczytać teksty, o których będziemy mówić. Nikt nie lubi tekstów pisanych przez pseudo-specjalistów, dlatego tym bardziej nie należy tych samych błędów popełniać za młodu. Jeśli jest do przeczytania jakiś tekst kultury, koniecznie należy go przeczytać, chociaż w części, by mieć świadomość, jakimi umiejętnościami literackimi dysponował autor, z jakiego języka korzystał, na co mógł zwracać szczególną uwagę. Czasem, jeśli tekst jest naprawdę nie do przetrawienia, można spróbować pomóc sobie streszczeniem znalezionym w specjalnej książce lub w Internecie. Nie warto korzystać z samego streszczenia, gdyż jest to mocno okrojona wiedza, której i tak się nie utrwali i która może nie wystarczyć do napisania rozprawki na dobrą ocenę.
Jak napisać rozprawkę, jeśli nie przeczytałem lektur? Wtedy przyda się umiejętność tak zwanego lania wody, czyli pisania rozwlekłych prac pisemnych o niczym. Wtedy trzeba używać wielu ładnych słów, które same w sobie nie mają większej wartości merytorycznej. To jest jednak opcja, którą powinno się uważać wyłącznie za awaryjną, gdyż niektórzy nauczyciele są na tym punkcie bardzo wyczuleni i jak zauważą, że uczeń próbuje kombinować, mogą mieć bardzo dużo problemów z tego powodu.
Jeśli jednak przeczytało się wszystkie teksty kultury oraz dodaną do zadania ewentualną część innego tekstu, należy ułożyć sobie w głowie tezę, która odpowie na zadane pytanie. Czasem dobrym rozwiązaniem jest napisanie hipotezy, chociaż jest to trudniejsze. Teza to jasne stwierdzenie, hipoteza to pytanie. W obu przypadkach należy użyć argumentów, jednak trzeba je wtedy ułożyć nieco inaczej. W przypadku argumentów potwierdzających tezę, najlepiej jest używać tych, które działają na jej korzyść. Jeśli mowa o argumentach dotyczących hipotezy, dopiero w trakcie pisania pracy dochodzi się do konkretnej tezy. Wtedy bez problemu można podawać argumenty umacniające pozycję z jednej i drugiej strony barykady, niezależnie od tego, po której na końcu postawimy się stronie. Trzeba jednak zrobić to umiejętnie, by wyszła z tego logiczna całość.
Jak napisać rozprawkę, by dostać maksymalną ilość punktów? Należy użyć minimum trzech argumentów, podzielić tekst na wstęp, rozwinięcie i zakończenie, przekroczyć minimalną ilość słów, uważać na ortografię, interpunkcję, a także styl wypowiedzi, a na końcu dopisać ładne podsumowanie, które scali cały tekst i doda mu jakości.